یکی از ماموریت‌های اصلی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پژوهش در حوزه آثار رضوی و بویژه زندگانی و سیره حضرت رضا(ع) است.

نگاهی به آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با محوریت زندگانی امام رضا(ع)

در همین راستا این مرکز علمی و پژوهشی، آثار متعددی را با محوریت سبک و سیره رضوی منتشر و به جامعه هدف عرضه کرده است.
«سید بغداد»، «نگاهی گذرا به زندگی امام جواد(ع)»، «چلچراغ شیراز»، «حسین بن موسی الکاظم(ع)»، «اباصلت هروی»، «دیدار فضل بن شاذان»، «امین آفتاب»، «آینه مهر»، «گذری بر سیره علمی امام رضا(ع)»، «ولایتعهدی امام رضا(ع)»، «چرا امام رضا(ع) به خراسان آمد» و... از جمله عناوین آثار منتشر شده با محوریت یاد شده است.
برخی از این آثار به زبان‌های مختلفی همچون، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسوی، آذری، تاجیکی، آلمانی و روسی منتشر شده است که از جمله این آثار می‌توان به «حدیث سلسله الذهب از دیدگاه اهل سنت»، «فروغ ولایت(دانشنامه امام رضا(ع)»، «عبدالعظیم حسنی»، «دین را حرمی است درخراسان»، «روزشمار زندگانی امام رضا(ع)» و... اشاره کرد.
همچنین آثاری با عناوین «خصایص الرضویه»، «الامام موسی بن جعفر(ع)»، «اثبات الهداه»، «کیف قضی‌الامام» و... نیز با محوریت زندگانی امام رضا(ع) به زبان عربی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 

«گذری بر سیره علمی امام رضا(ع)»
امام علی بن موسی الرضا(ع) الگوهای رفتاری فراوانی از خود به جای گذاشته است که آشنایی با آن‌ها پویایی و رشدیافتگی را به ارمغان می آورد. کتاب«گذری بر سیره علمی امام رضا(ع)»، که با هدف آشنایی با این الگوها سامان یافته، این الگوها راا در 4 حوزه، نوع ارتباط آن حضرت با خدا (اخلاق معنوی)، نوع ارتباط با خویشتنِ خویش (اخلاق فردی)، نوع ارتباط با همنوع‌ (اخلاق اجتماعی) و نوع ارتباط با دنیای پیرامونی و زندگی مادی تبیین کرده است.
این اثر به قلم حجت الاسلام و المسلمین رضا وطن‌دوست نگاشته شده است.

«چرا امام رضا(ع) به خراسان آمد»
حضرت رضا(ع) در سال 148 هجری قمری در مدینه متولد شدند. ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارشان در سال 183(ه.ق) مقام ولایت و پیشوایی امت اسلامی را به‌عهده‌ گرفتند. مهم‌ترین حادثه زندگی آن حضرت دعوت مأمون خلیفه عباسی از ایشان برای سفر به خراسان و پذیرش مقام ولایت‌عهدی بود.
محمد مهدی رکنی یزدی مولیف این اثر، در این کتاب به‌منظور پاسخگویی به سؤالی در رابطه با علت سفر امام رضا(ع) به خراسان، ابتدا شرحی مختصر بر زندگانی آن حضرت پرداخته، سپس به زبانی ساده این رویداد تاریخی را از زوایای گوناگون بررسی‌ نموده‌است. 
در پایان هم به اختصار چگونگی مناظره حضرت رضا(ع) با علمای مشهور یهودی، مسیحی و زردتشتی و نقشه شیطانی مأمون برای به شهادت‌ رساندن آن حضرت تشریح‌ شده‌ است.
 

کتاب «حدیث سلسله الذهب از دیدگاه اهل سنت»
سلسله الذهب واژه‌ای است که یادآور ورود تاریخی امام رضا(ع) به نیشابور واستقبال بی نظیر مردم به ویژه محدثین بنام اهل سنت و ثبت آن توسط بیست هزار کاتب و محدث است این جریان را بزرگان اهل سنت گزارش کرده‌اند که مؤلف در این کتاب محمدحسن طبسی به ترتیب از معاصران با امام(ع) تا دوران حاضر را یاد کرده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.